26 листопада 2024 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Застосування кейс-методу в професійній підготовці під час викладання фахових дисциплін» (доповідач М.М. Танасієва)
Термін «кейс-метод» (case study) дослівно перекладається з англійської мови як метод одного випадку, що вказує на його сфокусованість на конкретній ситуації. Кейс-метод забезпечує розвиток ключових умінь: навички групової роботи; індивідуальні навчальні та дослідницькі уміння; уміння знаходити та аналізувати інформацію, отриману з різних джерел (бібліотека, Інтернет-ресурси, результати експериментів, звіти експертів); навички презентації; навички практичної діяльності та управління. Щодо прийомів та методів організації роботи з кейсами в аудиторії, то вони можуть бути такими: сократичні діалоги; сплановані дискусії; симпозіуми, дебати; публічні слухання і апробації; робота дослідницьких груп; тематичні звіти; дискусійні звіти (наприклад, обмін аргументами прихильників двох протилежних позицій із підсумковим заключенням).
Характеризуючи кейс як перспективний метод якісних наукових досліджень, кейс-метод доцільно використовувати для обговорення та аналізу принаймні чотирьох різних професійних ситуацій: 1. Для пояснення причинно-наслідкових зв’язків, які зумовлюють необхідність інтервенцій (дій) у реальній ситуації. 2. Для опису реальних умов, у яких відбулася дія. 3. Для опису самої дії. 4. Для дослідження тих ситуацій, у яких виконана дія не призвела до очікуваного результату.
На сьогодні, розрізняють декілька типів кейсів: кейсвипадок (дуже стислий опис однієї життєвої ситуації, який можна навести під час лекції як приклад застосування правової норми, положення тощо), допоміжний кейс, кейс-вправа, кейс-приклад, комплексний кейс та кейс-рішення. При підготовці кейсів для розгляду під час вивчення облікових дисциплін, викладачам треба брати до уваги специфіку кожної навчальної дисципліни, рівень теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти, в залежності від чого обирати той чи інший вид кейсу. Кейс – це опис конкретної практичної ситуації, що містить у собі проблему та потребує вирішення, тобто реальний випадок, життєва обставина. Для самостійної роботи та презентації проєкту доцільно використовуватися гарвардські кейси (в середньому 20-25 сторінок), що передбачають, як правило, командну роботу протягом тривалого часу. Завдяки використанню методу «case-study» відбувається перехід від традиційної моделі освіти, що зосереджена на викладачі, до інтерактивної, студентоцентрованої. Отже, метод «case-study» є визнаним ефективним та незамінним методом при викладанні економічних дисциплін, який у поєднанні з іншими методиками має забезпечити набуття здобувачем вищої освіти спеціальності 071 «облік і оподаткування» аналітичних здібностей, вміння застосувати теоретичні знання на практиці та бути готовим до самостійної ефективної професійної діяльності бухгалтера
24 вересня 2024 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Використання інструментів і платформ неформальної освіти».
Відповідно до ст.8 Закону України «Про освіту» неформальна освіта – це «освіта, яка здобувається за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та / або присудженням часткових освітніх кваліфікацій».
Результати навчання, здобуті шляхом неформальної освіти, визнаються в Чернівецькому національному університеті на підставі затвердженого наказом №109 від 28 березня 2022 року Положення про взаємодію формальної та неформальної освіти, визнання результатів навчання (здобутих шляхом неформальної та / або інформальної освіти у системі формальної освіти).
Змістовна доповідь к.е.н., доцента Ірини Никифорак доповнилась жвавим обговоренням членами кафедри щодо таких проблем:
- сутність переваг розширення застосування неформальної освіти для учасників освітнього процесу за освітньою програмою «Облік і оподаткування»;
- напрями та можливості освітніх платформ «Prometheus», «EdEra», «Keystone», «Coursera» тощо у ракурсі застосування новітніх методів та технологій навчання для досягнення програмних результатів навчання з фахових освітніх компонент;
- порядок та процедури визнання результатів неформальної освіти в ракурсі відображення вимог у робочих програмах навчальних дисциплін та зарахування балів в якості результатів поточного контролю успішності
План роботи методичного семінару на 2024-2025 н.р.
18 червня 2024 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Міжнародні тенденції формування професійної компетентності фахівців з обліку і оподаткування». Доповідач д.е.н., професор Ковальчук Т.М. наголосила, що у зарубіжних джерелах поняття «компетентність» трактується як сукупність знань, навичок, якостей, поведінки, ставлення і застосування їх у практиці професійної діяльності. Світові інтеграційні процеси зумовлюють появу нових викликів і вимог до статусу бухгалтерського обліку та професійної підготовки фахівців з обліку і оподаткування. Системність спеціальної підготовки до облікової роботи за МСФЗ зумовлюється всім контекстом навчання, коли кожна освітня компонента розглядається як засіб формування професійної компетентності майбутнього фахівця.
За цих умов можна виділити такі спеціальні компетентності, необхідні для забезпечення якісної професійної компетентності, як:
- – здатність зводити до мінімуму розбіжності в оцінці результатів господарської діяльності у процесі використання міжнародних стандартів;
- – здатність забезпечити прозору співпрацю та зрозумілість із зовнішніми інвесторами, вихід на іноземні біржі;
- – здатність забезпечити довіру партнерів;
- – соціальні компетентності (уміння розв’язувати проблеми в різних професійних ситуаціях;
- здатність до міжнародного співробітництва; соціальні громадянські цінності й уміння);
- – мотиваційні компетентності (здатність до позитивного мислення у професійному середовищі;
- здатність виявляти професіоналізм; здатність до навчання).
16 квітня 2024 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Практико-орієнтована підготовка фахівців з обліку і оподаткування: реалії та виклики». Доповідач к.е.н., доцент Косташ Т.В. коротко зупинилася на цілях і завданнях освітньо-професійних програм «Облік і оподаткування» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти, акцентувавши увагу на практичній підготовці майбутніх фахівців з обліку, аналізу, аудиту та оподаткування.
Практико-орієнтована підготовка фахівців з обліку та оподаткування є важливим аспектом сучасної освіти, особливо в умовах динамічних змін у законодавстві, економіці та технологіях. Для забезпечення високої якості підготовки таких фахівців необхідно враховувати реалії сучасного ринку праці та ті виклики, з якими стикаються як навчальні заклади, так і здобувачі. Зазначено, що обов’язкове завдання практико-орієнтованої підготовки – навчити здобувачів саморозвиватися – досліджувати факти і вчитися їх використовувати для формування навичок правильного засвоєння й використання інформації, цінність яких проявиться під час працевлаштування.
Т. Косташ підсумувала, що практико-орієнтована підготовка фахівців з обліку та оподаткування сприяє формуванню висококваліфікованих професіоналів, готових до викликів сучасного ринку праці. Це досягається через тісний зв’язок з бізнесом, використання сучасних технологій, знання національних та міжнародних стандартів, розвиток не лише професійних, але й м’яких навичок (критичного мислення, ефективної комунікації, роботи в команді), а також вивчення етичних норм і стандартів професії.
20 лютого 2024 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Формування соціально-комунікативних навичок (soft skills) у здобувачів вищої освіти». Доповідач к.е.н., доцент Кузь В.І. визначив, що soft skills – це особисті якості, поведінка та вміння міжособистісного спілкування, які допомагають взаємодіяти у професійній діяльності. До них належать лідерство та креативність, здатність брати на себе відповідальність, здатність логічно та критично мислити, працювати в команді в критичних умовах, навички комунікації, вміння вирішувати конфлікти, вміння управляти часом. До методів навчання, які формують soft skills, належать кейс метод, робота в групах, ділові ігри, дебати, дискусії, фасилітація, тренінги, диспути, публічні виступи, моделювання та вирішення проблемних ситуацій. Серед освітніх компонентів, які активно розвивають soft skills у здобувачів освітньої програми «Облік і оподаткування», належать «HR-технології» на бакалаврському рівні вищої освіти та «Управління комунікаціями, конфліктами та бізнес-етика» на магістерському рівні вищої освіти. Проте решта освітніх компонент освітньої програми також вносять свій внесок у розвиток soft skills, які здобувачі повинні продемонструвати під час проходження практик та написанні наукових робіт.
21 листопада 2023 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Новітні технології та методи навчання для проведення занять з фахових дисциплін для здобувачів ОПП «Облік і оподаткування». Доповідач к.е.н., доцент Вергун А.І. навів детальну характеристику та класифікацію новітніх технологій та методів навчання, висвітлив особливості їх застосування під час викладання навчальних фахових дисциплін зі спеціальності «Облік і оподаткування», на прикладах розкрив специфіку інформаційно-комунікаційних, особистісно-орієнтованих та ігрових технологій.
19 вересня 2023 року відбувся методичний семінар кафедри обліку, аналізу і аудиту на тему «Вдосконалення методичної роботи кафедри в контексті дотримання акредитаційних вимог та забезпечення конкурентоспроможності ОПП «Облік і оподаткування». Після змістовної доповіді к.е.н., доцент Никифорак І.І. членами кафедри жваво обговорювалися такі проблеми:
- посилення роботи над розробкою навчальних методичних матеріалів для забезпечення якісного викладання обов’язкових та вибіркових освітніх компонент та способи їх оприлюднення для поширення доступності усім учасникам освітнього процесу;
- можливості застосування новітніх методів та технологій навчання з метою підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу та імплементування їх на практиці, в тому числі способи використання можливостей неформальної освіти;
- посилення практико-орієнтованої підготовки фахівців з обліку і оподаткування для набуття фахових компетентностей та програмних результатів навчання.